Als bediende in een immokantoor heb je, zoals je weet, geen BIV-erkenning nodig.
Maar die bediende valt onder de verantwoordelijkheid en het toezicht van de zaakvoerder en zijn BIV-nummer. Deze is dus tevens tuchtrechtelijk verantwoordelijk voor de handelingen gesteld door zijn bedienden in de uitoefening van hun beroep. Dit is opgenomen in Art 3. van de plichtenleer en heet in het jargon:
"DE KWALITATIEVE AANSPRAKELIJKHEID"
Een voorbeeld van een foutieve handeling kan het niet correct inwinnen van informatie zijn, zoals het niet opvragen, lezen of overnemen in de verkoopcontracten van info uit een eigendomstitel, basisakte,…. De tuchtkamers van het BIV zullen dan nagaan of de vastgoedmakelaar handelde als een redelijk en zorgvuldig vakman. Het niet op de hoogte zijn van de foutieve handelingen door een bediende uitgevoerd, kan geen excuus vormen om de deontologische aansprakelijkheid te ontwijken. De vastgoedmakelaar moet zijn kantoor namelijk altijd persoonlijk en daadwerkelijk kunnen organiseren. Dit is opgenomen in Art. 4 van de plichtenleer:
Art. 4. "De vastgoedmakelaar moet zijn vastgoedkantoor persoonlijk en daadwerkelijk organiseren om zijn verantwoordelijkheid te kunnen opnemen. Met het oog daarop organiseert hij een controle of een continu toezicht over de personen waarvoor hij op grond van artikel 3, eerste alinea, dient in te staan…”
Er rusten dus heel wat verantwoordelijkheden op de schouders van jou als vastgoedmakelaar! Slaap gerust als zaakvoerder en erkend makelaar en
start vandaag nog met movely
Met de digitale contractenmaker in movely wordt alles automatisch in juridisch up-to-date contracten gegoten. Elimineer menselijke fouten en zorg ervoor dat jij de verantwoordelijkheden van Art. 3 & 4 van de plichtenleer opneemt met de smile. 😊
Comments